با کپچر آشنا شوید




کپچر یک کراس اوور کوچک فرانسوی است که در زمان معرفی به بازار جهانی توانست موفقیت های زیادی برای رنو بدست آورد. این خودرو در ساعت های اولیه فروش در بازارهای هدف با استقبال خوبی مشتریان روبه روشد. آمار فروش کپچر به حدی خوب و صعودی بوده که در سال 2016 بیش از 216 هزار دستگاه از این خودرو در بازار جهانی فروش رفته است. دو سال پیش شرکت ایران خودرو با همکاری رنو پارس، این کراس اوور جمع و جور فرانسوی را به صورت وارداتی به بازار کشور معرفی کرد. کپچر در روزهای اول قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان را در بازار ایران داشت و در حال حاضر مدل 2017 این خودرو با بهایی بیش از 114 میلیون تومان در بازار آزاد داد و ستد می شود. کپچر در قالب یک خودرو تک دیفرانسیل کراس اوور به بازار جهانی معرفی شده است و تنها نسخه ی خاص آن با ویژگی دو دیفرانسیل به بازار روسیه ورود پیدا کرده است. این خودرو در بدو ورود به بازار اروپا، توانست با 5 ستاره ایمنی یورو انکپ به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای کلاس خود معرفی شود. جالب است بدانید که کپچر تنها به 4 کیسه هوا مجهز است و صحت عملکرد سامانه های پایداری و از طرفی طراحی شاسی قوی باعث شد تا این خودرو از رقبای شش و هفت ایربگ خود قویتر ظاهر شود.

پیشرانه کوچک و جذاب



رنو کپچر به موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 120 اسب بخار را با گشتاور 190 نیوتون متر بر ساعت تولید می کند. این موتور به گیربکس شش سرعته دو کلاچه DCT متصل می شود و قدرت آن به صورت مستقیم به چرخ های جلو می رسد. این پیشرانه به خاطر نوع عملکرد خود کشش خوبی را به خودرو می دهد و از طرفی می تواند مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را در شهر داشته باشد. همچنین مصرف سوخت این خودرو در مصارف جاده ای گاهی اوقات کمتر از 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام می شود.

امکانات کپچر مناسب و کاربردی است



رنو کپچر در نگاه اول یک خودرو کم آپشن به نسبت رقبا دیده می شود. ولی با نگاهی جامعتر می توان فهمید که این خودرو آنچنان هم کم آپشن نیست. رنو کپچر 2017 به استارت دکمه ای، ورود بدون سوییچ، فرمان برقی، گرمکن صندلی های جلو، تودروزی چرم، صفحه نمایشگر دیجیتال، مانیتور، بلوتوث، قابلیت اتصال گوشی های Iphone، کروزکنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، چراغ راهنمای تغییر لاین، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، آینه های تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و… مجهز است. همچنین این خودرو به سامانه ایمنی کنترل پایداری الکتریکی هم مجهز است که به صورت اتوماتیک فعالیت می کند و امکان غیر فعال کردن آن از داخل کابین وجود ندارد. سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی هم بر روی تمام کپچرهای وارد شده در ایران نصب شده است.

وقتی سفر 1500 کیلومتری آغاز می شود

برای اینکه بتوانیم به موقع به مقاصد مورد نظر برسیم، ساعت 4 صبح از میدان تجریش به سمت همدان راه افتادید. در خیابان ولیعصر باک بنزین خودرو را پر کردیم و پیش به سوی غرب کشور حرکت کردیم. وقتی با سرعت کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت با دو نفر ظرفیت در در جاده ها و اتوبان هم می رفتیم، مصرف سوخت خودرو کمتر از 3.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بود. وقتی هم که در آزادراه سرعت خود را بین 110 تا 120 کیلومتر بر ساعت نگه می داشتیم، این عدد به 5.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می رسید. جالب بود که در کل سفر کولر خودرو روشن بود و این اعداد مصرف سوخت با این شرایط بدست می آمد. در جاده های کفی کپچر را می توان به عنوان یکی از مناسبترین کراس اوورهای کوچک میان رقبا معرفی کرد. زیرا این خودرو پایداری خوبی را در سرعت های بالا دارد و صدای موتور آن بسیار اندک به اتاق نفوذ پیدا می کند. همچنین نوع طراحی و مونتاژ خودرو هم به صورتی است که صدای باد از بیرون با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت به داخل اتاق نمی آید. کروزکنترل خودرو را در جاده های کفی مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که عملکرد دقیقی دارد. همچنین محدود کننده سرعت کپچر در اکثر مواقع خوب کار می کرد و نمی گذاشت تا خودرو بیش از حد مجاز گاز بخورد.
در سفر ما حدود 900 کیلومتر را در جاده های کفی بودیم و بارها مصرف سوخت را سنجیدیم. جالب بود که این عدد به هیچ وجه بالاتر از 6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر نمی آمد. در قسمتی از جاده هم که شرایط برای انجام تست شتاب مناسب بود، صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این کراس اوور جمع و جور فرانسوی را مورد بررسی قرار دادیم. نرم افزارهای جی پی اسی شتاب این خودرو را 12.17 ثانیه نشان می دانند. در صورتی که شرایط جوی و ارتفاع استاندارد وضعیت شتابگیری باشد، این عدد به 10.5 ثانیه هم می رسد.

بعد از جاده های کفی که در رفت و برگشت، کپچر بر روی آن ها خود را نشان می داد، نوبت به جاده های کوهستانی مناطق سنندج، کرمانشاه و… شد. وقتی وارد جاده های کوهستانی می شدیم، نیاز به معکوس های پیاپی بود تا خودرو بتواند دور موتور مناسب خود را پیدا کند. گیربکس دو کلاچه اتوماتیک که در جاده های کفی عملکرد عالی داشت، در هنگام معکوس کشیدن آنقدر سریع و خوب عمل نمی کرد. ولی وقتی که وارد دنده پایینتر می شد، می توانستیم شتاب خوبی را با کپچر بگیریم. البته که حالت تیپ ترونیک کپچر هم تا حد زیادی در جاده های کوهستانی کار ساز بود و می گذاشت تا ما به دور موتور مناسب برسیم. در جاده های کوهستانی شرایط خوبی بود تا هندلینگ کپچر را مورد بررسی قرار دهیم. در بسیاری از پیچ ها با سرعت نامتعارفی وارد می شدیم و جالب بود که سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودرو دقت عملکرد بالایی را داشتند و کمتر جایی احساس نا امنی را به سرنشینان منتقل می کردند. همچنین عملکرد ترمزهای خودرو در مسیرهای سرپایینی به نسبت خوب و قابل قبول بود. پیشنهاد می شود که برای استفاده از ترمزهای ناگهانی کپچر حداقل چند باری وضعیت ترمزگیری این خودرو را در جایی خلوت مورد بررسی قرار دهید.

بعد از طی کردن جاده های کوهستانی، مسیر خود را به سمت اورامان تخت تغییر دادیم. این منطقه به عنوان یک جاذبه گردشگری به حساب می آید که در دل رشته کوه زاگرس واقع شده است. برای اینکه جای مناسبی را برای کمپ شبانه پیدا کنیم، مجبور شدیم تا با کپچر از یک راه آب بگذریم تا در جایی صاف روبه روی روستای اورامان استراحت کنیم. بعد از گذشتن از راه آب، به مسیری کوهستانی و سنگلاخی رسیدیم. مسیری که شیب های به نسبت تندی داشت و سنگ های آن زیر پای آدم لیز می خوردند. با کپچر به چنین مسیری وارد شدیم. با اینکه خودرو قدرت کافی را برای بالا رفتن از شیب های سنگلاخی را داشت، ولی عملکرد سیستم کنترل پایداری و هرزگردی نمی گذاشت تا خودرو با دور موتور بالا کار کند. از طرفی عدم امکان غیر فعال کردن این سیستم، تا حدی ما را به دردسر انداخته بود. ولی به هر شکلی که بود با گرفتن دور کافی، پیچ ها را پشت سر می گذاشتیم و در مسیر حرکت می کردیم. جالب است بدانید که مصرف ترکیبی در جاده های کوهستانی و چند کیلومتری هم در مسیر سنگلاخی، با وضعیت کولر روشن، 7.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بود.
در بخش های بعدی سفر تمرکز خود را بر روی راحتی و آرامش سفر گذاشتیم. به خاطر عملکرد خوب سیستم تهویه می توان گفت که ردیف جلو کپچر برای سفرهای چند ساعته مناسب و خوب است. ولی ردیف عقب این خودرو آنچنان مناسب برای افرادی با قد بالای 185 سانتی متر نیست و می توان کپچر را به عنوان یک خودرو مناسب برای خانواده های کم جمعیت معرفی کرد. فضای اولیه صندوق عقب خودرو تا حدی معمولی و شاید از نگاه برخی کم باشد. ولی بخش زیرین صندوق می تواند حجم خوبی را در اختیار سرنشینان برای یک سفر چند روزه قرار دهد.



در سفرهای شهری هم کپچر گزینه ای منطقی و معقول است. ولی به شرطی که شما بدانید چگونه باید با گیربکس دو کلاچه آن رانندگی کنید. هستند افرادی که تا به امروز نتوانسته اند ارتباط خوبی با گیربکس های DCT برقرار کنند و برای همین می گویند که در بدو حرکت این نوع خودروها مشکل دارند. ولی باید گفت که نوع رانندگی با خودروهای گیربکس دوکلاچه تا حدی با سایر خودروها متفاوت است. ولی واقعیت اینجاست که گیربکس دوکلاچه شاید در هنگام استفاده از حالت R یا همان دنده عقب، کمی راننده را گیج کند و می توان آن را به عنوان معایت کپچر معرفی کرد.
به هر حال این کراس اوور کوچک فرانسوی در بازار جهانی محبوبیت بالایی را دارد و می توان گفت که کپچر باید بهتر از شرایط فعلی در بازار ایران فروش داشته باشد. زیرا از نظر کیفیت، ایمنی، فناوری، مصرف سوخت، امکانات، فضای کابین و… در جایگاه خوبی قرار دارد. همچنین باتوجه به گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو، می توان وضعیت مناسبی به نسبت رقبا برای خدمات دوره ای این خودرو در کشور دید.